PROSIMU PRODEJCE V ČR A SR - logo

SA rating ve hře Assetto Corsa Competizione

Vysvětlení často velmi špatně chápaného systému SA ratingu v Assetto Corsa Competizione a toho jak vlastně funguje.


Autor: Felix Dicit | 5.1.2021

ACC


Jednou z nejčastějších stížností na fóru nebo subredditu Assetto Corsa Competizione je hodnocení SA neboli Safety (česky Bezpečnost). "Je SA rating zabugovaný?" nebo "V současné době je příliš těžké získat SA rating" jsou téměř nekonečná vlákna. Otázka se stejně v 99 % případů vždycky odvíjí od základního nepochopení vnitřního fungování samotného hodnocení.



Upozornění:  Pokud v tomto vysvětlení používám nějaká přesná čísla, jsou použita pouze pro ilustraci. Obecně mám za to, že se tato čísla často mění (na základě údajů, které má k dispozici pouze firma Kunos Simulazioni) a čísla, která jsem viděl u vývojářů nemusí být v době kdy toto čtete již pravdivá. Základní předpoklad ale bude platit stále a byl potvrzen i jedním z vývojářů.


SA RATING:  ZÁKLADNÍ INFORMACE

ACC SA rating

Pokud se podíváte na stránku s hodnocením ve svém profilu (viz obrázek výše), uvidíte, že SA se skládá ze dvou složek:

1. TRUST 
(česky třeba Důvěra nebo Důvěryhodnost)

2. OBWP 
(zkratka pro Online Behavioural Warning Points, česky třeba Online varovné body týkající se chování)

TRUST (ty zelené sloupce) se získává dvěma způsoby. TRUST můžete získat tím, že budete jezdit v těsné blízkosti ostatních vozů. To může být proti skutečným hráčům nebo proti umělé inteligenci hry. Druhým způsobem, jak získat TRUST, je dokončit závod, a to jako bonus úměrný délce závodu.

OBWP (ty červené sloupce) se také získávají dvěma způsoby, ale jsou to dvě strany téže mince. Buď můžete nabourat jiné lidi, nebo se nechat nabourat jinými lidmi. Jinými slovy: OBWP se získává prostřednictvím kontaktů.

Hodnocení SA se nakonec vypočítá jako poměr mezi vaším skóre TRUST a vašimi body OBWP za posledních X ujetých kilometrů (přibližně 750 km).

Nyní, když máte základní představu o tom, jak fungují základy, pojďme se podívat na hlubší mechanismy, které ovlivňují, jak se SA rating vlastně počítá.


ZÍSKÁVÁNÍ TRUST

Jak bylo uvedeno výše, TRUST můžete získat dokončováním závodů a jízdou v těsném závěsu za ostatními. Čím blíže, tím lépe. Existují však i hlubší mechanismy, které je třeba vysvětlit.

Abyste získali TRUST, musíte se přiblížit k vozu před vámi. Existuje určitý práh, do kterého se musíte dostat, aby se váš TRUST zvýšil, což je přibližně půl sekundy. Jakmile se do této hranice dostanete, TRUST se vám bude zvyšovat, dokud neklesnete pod jinou prahovou hodnotu, což by mělo být asi sekundu.

To znamená, že nemusíte být v rozmezí půl sekundy po celou dobu, kdy za někým jedete. Můžete si to představit jako gumičku. Jakmile se přiblížíte natolik, že se gumička zahákne za nárazník jiného auta, můžete ji trochu natáhnout. Natáhněte ji však příliš a gumička praskne.

Stejně tak získáte TRUST, pokud jedete před někým jiným. Mechanika je stejná jako při jízdě za jiným vozem, ale rozsah, ve kterém se musíte nacházet abyste získali TRUST kratší. Takže to je o něco těžší.

To, co také ztěžuje získání TRUST, je vaše kontrola vozu (CC rating). Pokud pojedete za někým příliš pomalu, vaše generování TRUST se sníží. Stejně je tomu když budete s vozem jezdit příliš rychle, nezískáte stejnou úroveň TRUST jakou by jste mohli.

Již dříve jsem uvedl, že do TRUST se započítává posledních 750 ujetých kilometrů. Pro zjednodušení jsem tak trochu lhal. Posledních 500 km se plně započítává do celkového počtu TRUST, poté se získané TRUST (a OBWP) začíná vytrácet. To znamená, že se efektivně započítává posledních 750 km.


ZÍSKÁVÁNÍ OBWP

OBWP jsou trestné body, čím méně OBWP máte, tím lépe. Existují určité věci, které můžete udělat, abyste se vyhnuli kontaktům. Například sledovat zrcátka nebo brzdit o něco dříve než obvykle, když někoho těsně následujete. Tento příspěvek však není o tomto tématu, ale o fungování těchto "kontaktů" s jinými řidiči.

Takže kontakty. Ne každý kontakt je stejný, ani se s nimi nepracuje stejně. Kromě běžného kontaktu existují i další typy:

Lehké kontakty vám žádný OBWP nezajistí. Otřeli jste se o někoho na boku při jízdě po rovince? Za to trest nedostanete. Odření je závodění. Pokud však do někoho narazíte, očekávejte že se váš OBWP zvýší. Pokud některá ze stran buď ztratí značný čas, vyjede mimo trať, nebo po lehkém kontaktu ztratí kontrolu nad vozem, jsou použity OBWP.

Při opakovaných kontaktech se OBWP nepřiděluje, pokud nejste součástí prvotního kontaktu, který způsobil tento průšvih. Každý zná ten pocit bezmoci, když proti vám jede celé pole aut a vy zatím stojíte otočený na závodní trati a nemáte kam uhnout. Výsledkem je, že se z vás stane míček házený po dráze protože do vás auta narážejí zleva i zprava. Buďte si jisti, že pokud se dostanete do podobné situace, bude vaše SA v bezpečí.

Když do vás někdo narazí, získáte také OBWP. To se může zpočátku zdát nespravedlivé. Vytvořit algoritmus nebo systém, který by dokázal přiřadit vinu se 100% přesností, je však prakticky nemožné. Pokud by naražení nevedlo k udělení trestu, mohly by toho zlomyslné strany zneužít k tomu, že by nic netušícím řidičům udělali "kontrolu brzd". Existují však určitá opatření, která tento problém zmírňují. Například pokud auto jedoucí vzadu jede rychleji než by mělo (tím, že brzdí příliš pozdě), auto do kterého zezadu narazí je bez viny.

To je zjednodušené vysvětlení, jak se získává OBWP. Pod "kapotou hry" funguje mnoho dalších modifikátorů, které určují, zda a kolik OBWP obdržíte. Všechny byste se dozvěděli, jen kdybyste se mohli podívat zblízka do zdrojového kódu firmy Kunos Simulazioni. To jsem samozřejmě neudělal a i kdybych to udělal, stejně bych ho asi nedokázal interpretovat.


UDRŽOVÁNÍ SA NA VYSOKÉ ÚROVNI

Mohou nastat situace, kdy vy jako čistý řidič vstoupíte na špatný server. Zmíněný server nemá nejlepší jízdní standardy a po závodě vám přistane 10 OBWP. Může se stát, že na špatný server vstoupíte třikrát čímž získáte 30 OBWP. Najednou se vaše SA změní z 99 na 85.

Abyste získali zpět svou ztrátu, vstoupíte na čistší server. Tři závody jedete naprosto čistě. Vaše SA je však stále pouze 88. Jistě musí být hodnocení SA špatně nastavené, že?

To se ale pletete!

Rozhodující je v tomto případě poslední mechanika, kterou jsem uvedl výše v části "Základní informace". Vaše SA se počítá jako poměr mezi TRUST a OBWP za posledních ujetých cca 750 km. Vzhledem k tomu, že tyto nešťastné závody jsou stále ve vaší historii, fungují jako tvrdý limit toho, kolik SA můžete získat.

Je to proto, že jak jezdíte čistě a snažíte se získat zpět SA, zároveň také ztrácíte čistě ujeté kilometry na druhém konci vaší historie.

Můžete se je pokusit získat zpět "farmařením" SA. Můžete začít závodit s umělou inteligencí a jezdit hodiny těsně za ní. Není to zábavné, ale je to možnost. Upozorňuji, že to nabízí klesající zisk. Pokud je vaše SA vyšší než 60, množství TRUST které generujete, se přiškrtí. Také riziko obdržení OBWP je mnohem vyšší protože je méně pravděpodobné že AI udělá chyby vedoucí ke kontaktu a proto vina bude nejspíše vždy připsána vám.

"Farmaření" SA je něco, co bych vám velmi nedoporučoval. Nejenže je to časově náročné a pekelně nudné, ale systém vás má naučit abyste se na okruhu nepouštěli do tahů, které mají jen nepatrnou šanci na úspěch. Pokud necháte systém dělat svou práci, stanete se díky němu lepším řidičem, což vám zase usnadní udržet si vyšší hodnocení.

Pokud tuto hru hrajete natolik, že vám záleží na hodnocení SA a zároveň nejste schopni udržet dobré hodnocení SA (70 a více), možná budete muset přehodnotit svůj styl jízdy. Namísto stěžování si na to, jak hodnocení funguje nebo kolik úsilí stojí nahnat SA se zamyslete nad svým řízením. Sledujte své záznamy. Je to opravdu ten člověk, který vás brzdil, nebo jste omylem přejel správný brzdný bod? Narazil do vás ten člověk, nebo jste se mu jen při brzdění pohnuli neočekávaným směrem?

Je snazší ukázat na někoho prstem než si připustit, že systém hodnocení může mít pravdu. Věřte, že až na některé nepočítané anomálie má systém pravdu. Zvláště když se na něj podíváme v širším kontextu vašeho posledního 750-ti kilometrového úseku.

Stejně tak, když vám kvůli několika špatným závodům klesne hodnocení SA z 95 na 92, proč by vás to mělo zajímat? Stále se budete moci přihlásit na stejné servery, stále budete moci závodit proti stejným lidem. Jistě, trochu to poškodí vaše ego (vím, že moje ano), ale v konečném důsledku se vaše zkušenosti nezmění. A pokud budete i nadále jezdit dostatečně bezpečně, tyto skvrny na vašem záznamu brzy zmizí.

Pokud je vaše SA vyšší než 80, neměli byste si s hodnocením SA dělat žádné starosti, protože vás nijak neomezí. Zvláště když je váš SA rating 90 a více... to už je opravdu jen "poměřování penisů".

A teď si běžte užít závodění... čistě!


Převzato z webu:  felixdicit.com
Přeložil:  RACING SIMULATORS.CZ



Copyright © RACING SIMULATORS.CZ  |  Kopírovat článek nebo jeho části na další web je povoleno s podmínkou uvedení zdroje  RACING SIMULATORS.CZ  s aktivním odkazem  https://www.racingsimulators.cz/  na cílové stránce.