Autor: Felix Dicit | 5.1.2021
Jednou z
nejčastějších stížností na fóru nebo subredditu Assetto Corsa Competizione je
hodnocení SA neboli Safety (česky Bezpečnost). "Je SA rating zabugovaný?" nebo "V současné době je
příliš těžké získat SA rating" jsou téměř nekonečná vlákna. Otázka se stejně v
99 % případů vždycky odvíjí od základního nepochopení vnitřního fungování
samotného hodnocení.
Upozornění: Pokud v tomto vysvětlení používám
nějaká přesná čísla, jsou použita pouze pro ilustraci. Obecně mám za to, že se
tato čísla často mění (na základě údajů, které má k dispozici pouze firma Kunos
Simulazioni) a čísla, která jsem viděl u vývojářů nemusí být v době kdy toto
čtete již pravdivá. Základní předpoklad ale bude platit stále a byl potvrzen i
jedním z vývojářů.
SA RATING: ZÁKLADNÍ INFORMACE
Pokud se podíváte na stránku s hodnocením ve svém profilu (viz obrázek
výše), uvidíte, že SA se skládá ze dvou složek:
1. TRUST
(česky třeba Důvěra nebo Důvěryhodnost)
2. OBWP
(zkratka pro Online Behavioural Warning Points, česky třeba Online
varovné body týkající se chování)
TRUST (ty zelené sloupce) se získává
dvěma způsoby. TRUST můžete získat tím, že budete jezdit v těsné blízkosti
ostatních vozů. To může být proti skutečným hráčům nebo proti umělé inteligenci
hry. Druhým způsobem, jak získat TRUST, je dokončit závod, a to jako bonus
úměrný délce závodu.
OBWP (ty červené sloupce) se také získávají dvěma
způsoby, ale jsou to dvě strany téže mince. Buď můžete nabourat jiné lidi, nebo
se nechat nabourat jinými lidmi. Jinými slovy: OBWP se získává prostřednictvím
kontaktů.
Hodnocení SA se nakonec vypočítá jako poměr mezi vaším skóre
TRUST a vašimi body OBWP za posledních X ujetých kilometrů (přibližně 750 km).
Nyní, když máte základní představu o tom, jak fungují základy, pojďme se
podívat na hlubší mechanismy, které ovlivňují, jak se SA rating vlastně počítá.
ZÍSKÁVÁNÍ TRUST
Jak
bylo uvedeno výše, TRUST můžete získat dokončováním závodů a jízdou v těsném
závěsu za ostatními. Čím blíže, tím lépe. Existují však i hlubší mechanismy,
které je třeba vysvětlit.
Abyste získali TRUST, musíte se přiblížit k vozu před vámi.
Existuje určitý práh, do kterého se musíte dostat, aby se váš TRUST zvýšil, což
je přibližně půl sekundy. Jakmile se do této hranice dostanete, TRUST se vám
bude zvyšovat, dokud neklesnete pod jinou prahovou hodnotu, což by mělo být asi
sekundu.
To znamená, že nemusíte být v rozmezí půl sekundy po celou dobu,
kdy za někým jedete. Můžete si to představit jako gumičku. Jakmile se přiblížíte
natolik, že se gumička zahákne za nárazník jiného auta, můžete ji trochu
natáhnout. Natáhněte ji však příliš a gumička praskne.
Stejně tak získáte
TRUST, pokud jedete před někým jiným. Mechanika je stejná jako při jízdě za
jiným vozem, ale rozsah, ve kterém se musíte nacházet abyste získali TRUST
kratší. Takže to je o něco těžší.
To, co také ztěžuje získání TRUST, je
vaše kontrola vozu (CC rating). Pokud pojedete za někým příliš pomalu, vaše
generování TRUST se sníží. Stejně je tomu když budete s vozem jezdit příliš
rychle, nezískáte stejnou úroveň TRUST jakou by jste mohli.
Již dříve
jsem uvedl, že do TRUST se započítává posledních 750 ujetých kilometrů. Pro
zjednodušení jsem tak trochu lhal. Posledních 500 km se plně započítává do
celkového počtu TRUST, poté se získané TRUST (a OBWP) začíná vytrácet. To
znamená, že se efektivně započítává posledních 750 km.
ZÍSKÁVÁNÍ OBWP
OBWP jsou trestné body, čím méně OBWP máte, tím
lépe. Existují určité věci, které můžete udělat, abyste se vyhnuli kontaktům.
Například sledovat zrcátka nebo brzdit o něco dříve než obvykle, když někoho
těsně následujete. Tento příspěvek však není o tomto tématu, ale o fungování
těchto "kontaktů" s jinými řidiči.
Takže kontakty. Ne každý kontakt je stejný,
ani se s nimi nepracuje stejně. Kromě běžného kontaktu existují i další typy:
Lehké kontakty vám žádný OBWP nezajistí. Otřeli jste se o
někoho na boku při jízdě po rovince? Za to trest nedostanete. Odření je
závodění. Pokud však do někoho narazíte, očekávejte že se váš OBWP zvýší. Pokud
některá ze stran buď ztratí značný čas, vyjede mimo trať, nebo po lehkém
kontaktu ztratí kontrolu nad vozem, jsou použity OBWP.
Při
opakovaných kontaktech se OBWP nepřiděluje, pokud nejste součástí
prvotního kontaktu, který způsobil tento průšvih. Každý zná ten pocit bezmoci,
když proti vám jede celé pole aut a vy zatím stojíte otočený na závodní trati a
nemáte kam uhnout. Výsledkem je, že se z vás stane míček házený po dráze protože
do vás auta narážejí zleva i zprava. Buďte si jisti, že pokud se dostanete do
podobné situace, bude vaše SA v bezpečí.
Když do vás někdo narazí,
získáte také OBWP. To se může zpočátku zdát nespravedlivé. Vytvořit algoritmus
nebo systém, který by dokázal přiřadit vinu se 100% přesností, je však prakticky
nemožné. Pokud by naražení nevedlo k udělení trestu, mohly by toho zlomyslné
strany zneužít k tomu, že by nic netušícím řidičům udělali "kontrolu brzd".
Existují však určitá opatření, která tento problém zmírňují. Například pokud
auto jedoucí vzadu jede rychleji než by mělo (tím, že brzdí příliš pozdě), auto
do kterého zezadu narazí je bez viny.
To je zjednodušené vysvětlení, jak
se získává OBWP. Pod "kapotou hry" funguje mnoho dalších modifikátorů, které
určují, zda a kolik OBWP obdržíte. Všechny byste se dozvěděli, jen kdybyste se
mohli podívat zblízka do zdrojového kódu firmy Kunos Simulazioni. To jsem
samozřejmě neudělal a i kdybych to udělal, stejně bych ho asi nedokázal interpretovat.
UDRŽOVÁNÍ SA NA VYSOKÉ ÚROVNI
Mohou nastat
situace, kdy vy jako čistý řidič vstoupíte na špatný server. Zmíněný server nemá
nejlepší jízdní standardy a po závodě vám přistane 10 OBWP. Může se stát, že na
špatný server vstoupíte třikrát čímž získáte 30 OBWP. Najednou se vaše SA změní
z 99 na 85.
Abyste získali zpět svou ztrátu,
vstoupíte na čistší server. Tři závody jedete naprosto čistě. Vaše SA je však
stále pouze 88. Jistě musí být hodnocení SA špatně nastavené, že?
To se ale pletete!
Rozhodující je v tomto případě
poslední mechanika, kterou jsem uvedl výše v části "Základní informace". Vaše SA
se počítá jako poměr mezi TRUST a OBWP za posledních ujetých cca 750 km.
Vzhledem k tomu, že tyto nešťastné závody jsou stále ve vaší historii, fungují
jako tvrdý limit toho, kolik SA můžete získat.
Je to proto, že jak jezdíte čistě a snažíte se
získat zpět SA, zároveň také ztrácíte čistě ujeté kilometry na druhém konci vaší
historie.
Můžete se je pokusit získat zpět "farmařením" SA. Můžete začít
závodit s umělou inteligencí a jezdit hodiny těsně za ní. Není to zábavné, ale
je to možnost. Upozorňuji, že to nabízí klesající zisk. Pokud je vaše SA vyšší
než 60, množství TRUST které generujete, se přiškrtí. Také riziko obdržení OBWP
je mnohem vyšší protože je méně pravděpodobné že AI udělá chyby vedoucí ke
kontaktu a proto vina bude nejspíše vždy připsána vám.
"Farmaření" SA je
něco, co bych vám velmi nedoporučoval. Nejenže je to časově náročné a pekelně
nudné, ale systém vás má naučit abyste se na okruhu nepouštěli do tahů, které
mají jen nepatrnou šanci na úspěch. Pokud necháte systém dělat svou práci,
stanete se díky němu lepším řidičem, což vám zase usnadní udržet si vyšší
hodnocení.
Pokud tuto hru hrajete natolik, že vám záleží na hodnocení SA
a zároveň nejste schopni udržet dobré hodnocení SA (70 a více), možná budete muset
přehodnotit svůj styl jízdy. Namísto stěžování si na to, jak hodnocení funguje
nebo kolik úsilí stojí nahnat SA se zamyslete nad svým řízením. Sledujte své
záznamy. Je to opravdu ten člověk, který vás brzdil, nebo jste omylem přejel
správný brzdný bod? Narazil do vás ten člověk, nebo jste se mu jen při brzdění
pohnuli neočekávaným směrem?
Je snazší ukázat na někoho prstem než si
připustit, že systém hodnocení může mít pravdu. Věřte, že až na některé
nepočítané anomálie má systém pravdu. Zvláště když se na něj podíváme v širším
kontextu vašeho posledního 750-ti kilometrového úseku.
Stejně tak, když
vám kvůli několika špatným závodům klesne hodnocení SA z 95 na 92, proč by vás
to mělo zajímat? Stále se budete moci přihlásit na stejné servery, stále budete
moci závodit proti stejným lidem. Jistě, trochu to poškodí vaše ego (vím, že
moje ano), ale v konečném důsledku se vaše zkušenosti nezmění. A pokud budete i
nadále jezdit dostatečně bezpečně, tyto skvrny na vašem záznamu brzy zmizí.
Pokud je vaše SA vyšší než 80, neměli byste si s hodnocením SA dělat žádné
starosti, protože vás nijak neomezí. Zvláště když je váš SA rating 90 a více... to už
je opravdu jen "poměřování penisů".
A teď si běžte užít závodění... čistě!
Převzato z webu: felixdicit.com
Přeložil: RACING
SIMULATORS.CZ
Copyright © RACING SIMULATORS.CZ | Kopírovat článek nebo jeho části na další web je povoleno s podmínkou uvedení zdroje RACING SIMULATORS.CZ s aktivním odkazem https://www.racingsimulators.cz/ na cílové stránce.